czas czytania:
„Ilustrowany Kuryer Wojenny” na www.1920.muzhp.pl
Przedruki prasowe z najgorętszego okresu roku 1920 ubiegłego stulecia. Wypowiedzi i komentarze na gorąco wprost z linii frontu. Słowem – takiej strony w internecie jeszcze nie było.
Wszystko to znaleźć można w „Ilustrowanym Kuryerze Wojennym” na stronie www.1920.muzhp.pl, stworzonej przez Muzeum Historii Polski.
Autorom witryny zależy szczególnie na tym, aby pokazać nie tylko suchą relację frontową, ale też aktualne wydarzenia polityczne czy zmagania Polaków z codziennością czasów wojny, Materiały prasowe, prezentowane na stronie obejmują okres od 24 lipca do 13 października 1920 roku.
Codziennie na stronie pojawiają się najnowsze informacje z roku 1920, I tak przykładowo 10 sierpnia 2011 można przeczytać wiadomości z 10 sierpnia 1920 r.
Aby zachować chronologię wydarzeń, a nie wprowadzać chaosu informacyjnego witryna zawiera podstrony tematyczne: front, świat, społeczeństwo, wojsko, polityka, bohater dnia oraz powieść w odcinkach czyli fragmenty reportaży i powieści, które ukazywały się w ówczesnej prasie, Taki układ sprawia, że każdy, kto chciałby dostać kompendium wiedzy o danej dziedzinie nie musi jej szukać po całej stronie a jedynie wystarczy, aby wszedł w odpowiednią zakładkę z nazwą zagadnienia, które go interesuje.
Dopełnieniem strony są komentarze, które stanowią doskonałe uzupełnienie treści zawartych we wszystkich zakładkach, Wyjaśnią a czasem uwypuklą tło historyczne, które dla nas, żyjących 90 lat po bitwie, może być czasami niejasne i skomplikowane.
Na szczególną uwagę zasługuje również niecodzienna szata graficzna strony, Wzorowana jest bowiem na ówczesnej prasie, Dzięki takiemu zabiegowi internauta może poczuć klimat tamtych dni.
Gra „Osamotnieni”
Na stronie osamotnieni.muzhp.pl umieściliśmy również internetową grę negocjacyjną „Osamotnieni”, Nie jest ona przeznaczona jedynie dla historyków czy studentów, Swoich sił może spróbować każdy, Gracz wciela się w niej w negocjatora z ramienia rządu polskiego i poczuć może na własnej skórze przebieg trudnych pertraktacji z Francją, Wielką Brytanią i Rosją bolszewicką.
Gra została podzielona została na dwie rundy: jedna toczy się w grudniu 1919 roku, a druga w sierpniu 1920, Gracz ma postawionych kilka celów, które musi zrealizować w trakcie negocjacji z każdą ze stron, Uzupełnieniem każdej tury rozmów jest krótka animacja wprowadzająca gracza w dany problem.
Następnie gracz przechodzi między pokojami ambasadorów i prowadzi rokowania, Poprzez wybranie odpowiednich pytań i odpowiedzi tworzy linię negocjacyjną z wirtualnym ambasadorem.
Po skończonej grze na monitorze wyświetlają się rezultaty negocjacji.
Gra opatrzona jest ciekawą grafiką z epoki, Klimatu dopełnia muzyka, skomponowana specjalnie do tej gry.
Projekty finansowane są ze środków
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
WS.